Rivier vissen met Rob Kraaijeveld en André Breukel

Man, wat heb ik híer naar uitgekeken. Vorig jaar zouden we dit al een keer met z’n drieën doen, maar helaas was André die dag niet helemaal fit en besloot toen niet mee te gaan. Gelukkig was het deze keer helemaal anders. André was fit, wat zeg ik? André was super fit en gedreven tot op het bot. Naast een gezellige dag vissen, was het ook zijn plan om wat leuke beelden en foto’s te schieten. Met dit in het vooruitzicht en daarnaast het mooie weer, kon het niet anders dan een hele leuke visdag worden.

Een weekend Concert At Sea met mijn meisje was nog maar twee uur achter de rug, of mijn wekker ging alweer. De grap van ”ik had net zo goed meteen door kunnen rijden” was helemaal zo slecht nog niet. Maar goed, veel moeite had ik echter niet toen de wekker ging. Er stond immers een nieuwe visdag voor de deur en een lange ook!

Rob Kraaijveld met zijn prachtige visboot (foto: André Breukel)

Na het traileren van de boot voeren we naar de eerste stek. Onderweg zagen we op de fishfinder grote wolken met aasvis. Rob stelde voor om het hier eerst even te proberen. Helaas leverde deze stek geen vis op. Dus hup en weer door! Al een hele poos staat het vangen van een roofblei met de vlieghengel hoog op mijn vis-wensenlijstje. Vandaag zou ik de kans krijgen om die wens van het lijstje te schrappen had Rob mij beloofd. Eenmaal aangekomen bij de stek die Rob al voor ogen had, zagen we niets jagen aan het wateroppervlak. Balen! Toch moesten we het maar een paar worpjes proberen zei hij. Ik stelde mezelf op achterin de boot vanwege de wind en André ging alvast met de camera klaar staan. Laat die roofblei maar komen! De eerste twee worpen kwamen gevoelsmatig niet ver genoeg…..

De derde worp was bijna in de stenen, dat voelt beter...
Ik liet mijn Vission Bottem Express 200 grain een paar seconden zakken en begon zo hard als ik kon met strippen….
BAM!! Aanbeet.. Dat voelt lekker!!
Wat vet zeg! En wat zijn die vissen sterk in de stroming.
Hoppa! Mijn eerste roofblei met de vlieghengel.
Wat een start van de dag!
Groei maar door en tot binnenkort!

Wauw! Wat een start van de dag was dit. Mijn dag kon nu al niet meer stuk. Helaas loste ik er later nog één, maar met deze roofblei was ik al meer dan tevreden. Na deze geweldige start konden de spinhengels tevoorschijn komen. Snel met de boot naar de volgende stek. Er liggen namelijk wat snoekbaarzen op ons te wachten….

Heerlijk zo op het water.

Op diverse stekken vingen we meerdere snoekbaarzen. Geen hele grote vissen, maar met licht materiaal een hele leuke sport. André haakte tussendoor nog een mooie snoek. Maar tijdens het maken van de foto viel de vis al in het water. Helaas.

De Berkley Ripple shad viel goed in de smaak.
Rob liet zien waar hij goed in is.

Rond het middaguur leken ook de snoekbaarzen trek te hebben. In korte tijd vingen we werpend met shadjes een aantal snoekbaarzen. Wat kunnen ze er hard op klappen zeg!

Schakelen naar een 14 gram kopje maakte een hoop verschil.
Genieten dit hoor!

Onderweg van stek naar stek kwamen we een school jagende roofbleien tegen. Dit bood ons een mooie kans om nog wat roofbleien te vangen. Rob ankerde met zijn elektromotor de boot een kleine twintig meter van de school vandaan. Zo bleef de vis onverstoord en konden wij met tailspinners de vis aanwerpen. Meteen bij mijn eerste worp kreeg ik een harde aanbeet, mis! Nog een keer, mis! Maar de derde aanbeet (eerste worp) was het raak. Een mooie roofblei kon even later worden geschept.

Geweldige visserij!

Na het terugzetten van deze vis, zag ik een stukje verder nog een paar roofbleien jagen. Het aanzien van jagende vis is en blijft een feestje om te zien. Opnieuw werp ik mijn kunstaas richting de jagende vis. Het kunstaas draaide ik zo snel mogelijk binnen en BAM! Tijdens het zetten van de haak voelde ik meteen dat dit een betere vis was.

Kromme hengel, I LIKE!
Filmpje van de dril (André Breukel)
Wat een brute vis en wat een plaat!

De roofblei is een echte rover, maar zoals ook vandaag weer is bewezen kan hij ook behoorlijk schuw zijn. Na deze twee vissen is de stek volledig verstoord en is er geen teken van leven meer te zien.

André heeft een heel leuk artikel geschreven op Roofvisnet. Benieuwd? Check dan even; www.roofvisnet.nl/articles/view/4017-Missie-Roofblei-aan-de-Vliegenhengel-

Ook een dagje met Rob mee? Kijk dan even op zijn website voor meer info: